settings

Tuesday, August 23, 2011

Fahaman Sekularisme berleluasa~MERDEKAKAH KITA?

~Faham kan erti sebenar~"لا اله إلا الله" 


Moga RAMADHAN kali ini dapat melahirkan GENERASI AL-QURAN YANG GEMILANG dan UNIK~MERDEKA dari sifat mazmumah dengan sentiasa muhasabah diri menyucikan hati (TAZKIYATUN NAFS).





Kesan buruk fahaman sekularisme berleluasa~(Modern-Rasional-liberal-kapital-pragmat-kolonial-material-hedon) dan lain-lain fahaman -isme~MERDEKAKAH KITA?


Sekularisme : Suatu fahaman falsafah yang memisahkan pemikiran dan kegiatan hidup beragama dalam seluruh kegiatan hidup bermasyarakat dan bernegara.


Modernisme : Mengajak masyarakat meninggalkan segala amalan tradisional ke arah hidup secara moden~Agama juga mesti di ubah supaya selari dengan pemikiran moden.
Rasionalisme : mengajak masyarakat berfikir secara logik dan menolak segala yang bertentangan dengan logik akal~Kepercayaan kepada kuasa ghaib, alam akhirat, syurga, neraka dan sebagainya perlu ditolak.
Liberalisme : Mengajak masyarakat berfikir secara bebas~Bersikap terbuka menerima apa sahaja pemikiran dan budaya tanpa kawalan peraturan agama dan adat tradisi.
Kapitalisme : Memberi kebebasan sepenuhnya untuk mengaut keuntungan dan faedah untuk peribadi tanpa ambil kira kepentingan masyarakat~Amalkan Riba'/Interest/Bunga.
Pragmatisme : Mementingkan kehendak majoriti dalam masyarakat walaupun salah dan memberi kesan kepada akidah dan akhlak umat Islam.


Kolonialisme : Penjajahan yang bukan sahaja menjajah aspek fizikal dan materialnya tetapi termasuk pemikiran dan adat tradisi masyarakat sehingga yang terjajah sukar untuk bangkit sebagai bangsa merdeka dan berdaulat kerana perasaan dan pemikiran mereka sentiasa terkongkong dan terjajah.


Materialisme : Mementingkan kekayaan dan segala yang bersifat fizikal dan menolak aspek spiritual yang dianggap sebagai penghalang tamadun~Kuasa ghaib dan dosa pahala diketepikan mereka yang berkefahaman ini.


Hedonisme : Hidup hanya untuk berseronok.



No comments:

Post a Comment