settings

Sunday, November 27, 2011

Menyeramkan

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Di Hidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali ke Dunia Nyata



Kembali Oh Kembali,
Kembalilah Kedalam Diri,
Sendirian Sendiri,
Sendiri Bertemankan Sepi,

Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,

Terbujur Dan Kaku,
Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu


Seram tak? huhu..memang nak bagi diri sendiri seram pun..biar ingat sikit nanti kita pun kena bungkus (kapan) macam tu..mana la tau kalau-kalau ada sikap kita yang sekarang ni di benci Allah dan masyarakat sekeliling tapi kita tak sempat minta maaf. Bila ingat mati, tak kan kita berani nak buat jahat kan?

Sebelum nak buat jahat (Apa yang dilarang Allah):
  1. Takutlah kepada janji siksaan Allah kepada orang-orang yang mungkar. 
  2. Takut nanti tak ada orang nak datang tolong bungkuskan (kapan). Takut-takut berulat pula mayat..lagi seram la jenazah kita nanti.
  3. Takutnya hidup dalam kubur yang gelap dan sempit...ada ular, ulat..aduh..takutnya...
  4. Takut tak tau nak jawab apabila di soal Allah apa yang kita buat kat dunia ni.
  5. Takutnya...bila kita dah nak sampai pintu syurga...tiba-tiba kena tahan sebab ada antara ahli keluarga atau sahabat-sahabat salahkan kita tak nasihatkan dia atau tak bagitau dia apa yang dia buat masa kat dunia tu salah.
  6. Takut sebab kita tak tau apa yang kita buat selama ni diterima Allah atau tak...(contoh: Solat kita selama ni Allah terima ke tak?~Ada dalil yang mengatakan orang yang solatnya tak diterima kerana lalai~Surah Al-Maa'uun ayat 4-5 " Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang solat (iaitu) orang yang lalai dari solatnya")..

Exam ni lagi mendebarkan sebab tak tau bila masa, tarikh, tempat kita mati (darat/laut/api), cara mati..sakit? "accident"? lemas? kebakaran?Tiba-tiba tak bangun-bangun dari tidur?.."So what? Let's prepare for the final exam"~Jom kita sama-sama bersedia awal-awal sebelum terlambat~

Makin difikir makin takut....takutnya...Na'uzubillahi min zalik~

Tapi jangan lupa...Allah kan maha penyayang...Ancaman-ancaman kat atas tu kan tanda Allah sayangkan kita sebab tu Dia bagi amaran-amaran melalui Al-Quran...Peraturan-peraturannya pula untuk mengaturkan hidup kita supaya tak jadi tunggang langgang (Bayangkan semua orang boleh buat apa yang dia nak buat ikut suka hati dia)...

Antara tip untuk berjaya yang ada dalam Al-Quran:

-         Sering mengingati mati kerana dengan mengingati mati kita akan sentiasa berusaha menyiapkan bekalan untuk ke akhirat nanti.

كل نفس ذائقة الموت

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.
(Ali 'Imran:185)

Jantung Saya? Dup dap...Dup dap...~(SMS)~

No comments:

Post a Comment