settings

Thursday, April 19, 2012

ANCAMAN ALLAH TERHADAP ORANG YANG LALAI, BERMEGAH-MEGAHAN & DISIBUKKAN OLEH HARTA HARTA BENDA SEHINGGA LUPA MENGINGAT ALLAH.

Keinginan manusia untuk bermegah-megahan dalam soal duniawi sering melalaikan manusia dari tujuan hidup. Setelah maut datang barulah manusia menyedari kesalahan itu; Manusia akan ditanya di akhirat tentang nikmat yang dibangga-banggakannya.
~At Takaatsur~

1. Bermegah-megahan telah melalaikan kamu
2. sampai kamu masuk ke dalam kubur.
3. Janganlah begitu. Kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu),
4. dan janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui.
5. Janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin,
6. niscaya kamu benar-benar akan melihat neraka Jahiim.
7. dan sesungguhnya kamu benar-benar akan melihatnya dengan 'ainul yaqin (melihat dengan mata kepala sendiri sehingga menimbulkan keyakinan yang kuat)
8. kemudian kamu pasti akan ditanya pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu).



Ada suatu makhluk yang pada awalnya diberi kelebihan dan kemuliaan oleh Allah SWT sebagai ahli ibadat dan ahli ilmu. Apabila dia bersikap takabbur maka dia menjadi makhluk yang paling dilaknat dan paling dikutuk oleh Allah SWT. Makhluk itu adalah iblis. Iblis awalnya bukan ciptaan yang jahat, sebab asal kejadian segala sesuatu yang diciptakan Tuhan itu baik.

Disisa umur yang masih dianugerahkan-Nya jangan kita lalai mengambil hikmah dari perjalanan hidup kita. Sedarilah bahawa selama kita masih sama-sama hidup, kita tidak boleh sombong atau merasa lebih baik dari orang/makhluk lain. Kita tidak tahu bagaimana akhir hidup kita nanti. Jangan kita lelah belajar berprasangka baik kepada orang/makhluk lain yang sama-sama ciptaan Allah. InsyaAllah terbuka jalan bagi kita mengubah sifat bangga menjadi sifat kerendahan hati/tawadhu' sehingga kita terhindar dari sifat angkuh dan sombong. Nastaghfirullahal 'azhim. wa natubu ilaih. Jangan kita pernah lelah meluruskan niat dalam beribadat, semata-mata mengabdikan diri kepada Allah bagi mendapat ridha-Nya.

~Setitik hikmah itu dari-Nya.. Salam Mujahadah




No comments:

Post a Comment