settings

Wednesday, July 27, 2011

Tazkiyatun Nafs Sebelum ke Alam Barzakh

Bermulalah semula rutin tahunan sepanjang kehidupan. Kedengaran lagu-lagu nasyid diputarkan di media, drama-drama keinsafan di tayangkan, iklan-iklan buah kurma malah pelbagai kiriman ucapan diterima. Semuanya untuk mengingatkan kembali kemuliaan Ramadhan yang di muliakan Allah yang maha mulia dan kerana itu lah kita sering mendengar ucapan Ramadhan al-Karim, di jawab dengan Allahu Akram. SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahu Akbar kerana masih memberi peluang bernafas kepada kita untuk menghayati keindahan agama Islam supaya mengabdikan diri padaNya Allahu Rabbi~


~Tazkiyatun Nafs~
 Menyucikan hati dari sifat-sifat tercela dan mengisinya dengan sifat-sifat terpuji. Alangkah susahnya mendidik hati. Sedangkan ia adalah pandangan Tuhan. Menjadi wadah rebutan malaikat dan syaitan. Alangkah susuahnya mendidik hati. Bila dipuji sombong menghiasi diri. Bila diuji dengan pencaci, pencaci dibenci hingga berdendam. Sama-samalah kita mendidik hati menuju jalan kebenaran demi mencari redha Ilahi. Nabi sebagai idola, pernahkah kita terfikir bagaimana mulia dan bersihnya hati Nabi kita? Tetap senyum bila dibenci, tetap tenang bila dimusuhi, tetap membantu walau disakiti, tetap menyeru walau diusir pergi.


~Tazkiyatun Nafs, Menyucikan hati dari sifat-sifat tercela dan mengisinya dengan sifat-sifat terpuji~
KEPENTINGAN MELAKUKAN TAZKIYATUN NAFS

Bermuhasabah diri, bertafakur merenung kejadian alam, mencari dan memohon petunjuk dari Allah SWT adalah untuk mencapai kasih sayangNya dan kesempurnaan Islam. Kita perlu mengambil masa untuk bersendiri dengan tujuan membersihkan penyakit-penyakit jiwa dan sifat-sifat mazmumah yang boleh merosakkan amal seperti sikap pentingkan diri, dengki, cepat mengeluh dan seumpamanya.

Penyucian jiwa ini salah satu proses pentarbiyahan kepada setiap muslim untuk memikul beban dakwah. Qiamullail, Iktikaf, umrah, menunaikan haji, ziarah kubur, baca al-Quran, mengamalkan zikir seperti ma'thurat secara berkala, zikir harian adalah antara cara-caranya.

Moga kita dapat terus menyucikan jiwa, lagi-lagi sempena bulan Ramadhan yang akan tiba. Moga kita sama-sama diberi kesempatan untuk meningkatkan amalan kita sehingga akhir nafas agar nyawa diambil dalam kebaikan. In Sya Allah. Ya, Allah muliakan dan sayangilah saudara-saudaraku ini. Sihatkan dan bahagiakanlah keluarga mereka. Berkati rezekinya, kuatkan Imannya dan jauhkanlah dari segala fitnah serta berikanlah padanya kenikmatan dalam menjalankan ibadah puasa Ramadhan.




Sahabat.. Masih ada waktu
Untuk kau dan aku menghitung
Dosa-dosa lalu

Lantas membasuhnya
Kembali menyinar
Menghiasi taman-taman kasih

Masih ada waktu bagi kita
Mengikis coreng-coreng mazmumah
Dan mengutip kuntuman mahmudah
Menghiasi kamar hidup ini

Dan masih ada waktu bagi kita
Untuk memupuk kasih dan sayang
Sekuntum cinta Ilahi
Seharum cinta yang murni

Moga ukhwah yang dicipta ini
Kan terjalin bersama mesra sejati
Bersama memupuk kasih cinta Ilahi
Moga bahgia di negeri abadi

No comments:

Post a Comment